Inilah Kehidupanku

Saturday, February 2, 2013

Nota BMM3117 ~Bab 6 Pengaplikasian Pendekatan Pembelajaran Bahasa~


BAB 6
~PENGAPLIKASIAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN BAHASA~
1.      Berpusatkan murid
2.     Bahan
3.     Projek
4.     Masalah
5.     Aktiviti
6.     Situasional/ Senario
7.     Permainan
Berpusatkan Murid
a)     Ciri
1.      Pilihan murid ttg pengetahuan yg dihendaki
2.     Kolaborasi dalam kalangan murid
3.     Tumpuan dalam perkembangan pembelajaran
4.     Penilaian berterusan
5.     Bahan mencabar pengetahuan sedia ada
6.     Interaksi sosial
7.     Akt luar
b)     Tujuan
1.      Galak penglibatan aktif
2.     Tingkat kem berfikir aras tinggi
3.     Tambah keyakinan
4.     Peluang penyampaian hasil
5.     Galak hasil idea
6.     Galak bina ilmu pengetahuan
7.     Wujud suasana kerjasama
c)     Peranan murid
1.      Penguasaan isi pelajaran
2.     Tanggungjwb kawalan kadar kemajuan
3.     Berdikari peroleh pengetahuan
4.     Membaiki kelemahan sendiri
5.     Penguasaan konsep pembelajaran sepanjang hayat
6.     Pengaplikasian teknik pembelajaran bahasa
d)     Peranan guru
1.      Bahagi unit kepada sub-sub pembelajaran
2.     Sediakan ujian
3.     Sedia bahan pembelajaran spt modul dan buku teks
4.     Rancang penggunaan CD interaktif
5.     Sedia bahan pembelajaran yg relevan
6.     Buka peluang belajar ikut minat
7.     Bimbing tentukan hala tujuan pembelajaran
8.     Memastikan murid menguasai kemahiran
e)     Ciri2 Keller Pelan
1.      Bahan mudah akses
2.     Pemilihan bahan luas
3.     Kemudahan belajar supaya murid dpt belajar sendirian atau individu
4.     Mengikut kemampuan murid
5.     Murid mentaksirkan pencapaian sendiri
f)     Hubungan G-M
1.      Pengajaran terancangb
2.     Bimbingan belajar cara berkesan
3.     Galakkan, peneguhan dan pengayaan
g)     Hubungan M-M
1.      Melibatkan diri secar aktif dalam pembelajaran masteri, kadar kendiri dan akses kendiri
2.     Masteri: tggjwb murid dalam memainkan peranan yg aktif
3.     Kadar kendiri: diberikan tanggungjwb dan diharap dapat mengawal kadar kemajuan pembelajaran
4.     Akses kendiri:pencarian maklumat daripada pelbagai sumber
Berpusatkan Bahan
a)     Guna bahan utk capai obj pembelajaran
b)     Komunikasi antara murid dgn bahan
c)     Sumber pembelajaran
1.      Manusia
2.     Bahan bercetak
3.     Bahan audio visual
4.     Komputer
d)     Prinsip umum
1.      Bahan pembelajaran dijustifikasikan hubungan dengan kemampuan ingatan murid
2.     Bahan pembelajaran mestilah tekal penggunaannya
3.     Bahan cukup kuantiti
e)     Kriteri pemilihan bahan
1.      Sesuai dgn akt murid
2.     Ada implikasi idea yg asli dan tersendiri
3.     Bahan menarik dan berkesan
4.     Bahan disediakan dalam kos yg rendah
5.     Ada implikasi nilai murni
f)     Kepentingan bahan
1.      Rangsangan dan motivasi murid
2.     Pembelajaran menjadi kekal dan tekal
3.     Sedia pengalaman baharu
4.     Menguatkan kefahaman murid
Berasaskan Projek
a)     Pembelajaran berfokuskan tugasan amali secara terancang dan sistematik
b)     Ciri
1.      Dilaksanakan individu/ kumpulan
2.     Penilaian dr mula hingga hasil
3.     Wujud interaksi utk bimbingan
4.     Menjelaskan prosedur lengkap
5.     Wujud aktiviti pengumpulan bahan
6.     Sesuai dgn kurikulum dan aras murid
7.     Berasaskan pengetahun, pengalaman,kemahiran dan kebolehan
c)     Kepentingan
1.      Menarik minat
2.     Bantu faham dan aplikasi
3.     Integrasi bidang kurikulum
4.     Memenuhi keperluan murid
5.     Wujud komunikasi positif
6.     Bantu kuasai kemahiran
7.     Galak akauntabiliti
Berasaskan Masalah
a)     Murid guna masalah sebenar yg relevan serta bermakna sebagai fokus dalam proses pengajaran berasaskan pengalaman dan refleksi.
b)     Proses penyelesaian masalah dan membuat keputusan
*        7 langkah penyelesaian masalah
1.      Pembahagian kumpulan
2.     Mengenal pasti masalah
3.     Penjanaan idea
4.     Isu pembelajaran
5.     Pembelajaran kendiri
6.     Sintesis dan aplikasi
7.     Refleksi dan tindak balas
*        Polya
1.      Tentukan masalah
2.     Sediakan rancangan
3.     Laksanalan
4.     Semak hasil keputusan
c)     Jenis personaliti dan penyelesaian masalah
*        Kemahiran sosial
1.      Ekstrovet:mengambil bahagian
2.     Kepekaan deria: mengesan sumber maklumat
3.     Berfikir: membuat keputusan
4.     Menimbangkan faktor perasaan
5.     Menghalimi perancangan
6.     Berfokus kpd rancangan
7.     Menunjukkan pengamatan
*        Baden dan Mojor – jenis penyelesaian masalah
1.      Analisis unsur kompleks
2.     Penglibatan gerak kerja kumpulan utk tangani masalah
3.     Dapat maklumat baharu daripada pembelajran kendiri
4.     Guru membimbing selesai masalah
d)     Teknik Penyelesaian Masalah
1.      Pengukuhan kem utk mempelajari sesuatu maksud, prinsip dan konsep
2.     Penggunanaan maklumat dalam pelbagai situasi
3.     Peningkatan kem untk menyampaikan hujah
4.     Mengintegrasikan pengetahuan pelajaran dalam pelbagai disiplin ilmu
5.     Galak pembelajaran dlm kump kecil
Berasaskan Aktiviti
1.      Melibatkan gerak kerja utk mencapai sesuatu objektif pembelajaran
2.     Menyuntik pengalaman bermakna
3.     Ciri
1.      Peluang guna bahan mesra pengguna
2.     Galak pembelajaran kendiri
3.     Belajar ikut kemampuan
4.     Diuji selepas selesai melakukan aktivti
5.     Dibenarkan sambung akt yg belum selesai
Berasaskan Permainan
a)     Gerak kerja rangsangan yg menyeronokkan, peluang meneroka dan bina daya intelek
b)     Peluang libat dlm komunikasi
c)     Ciri
1.      Peraturan mendorong persaingan sihat
2.     Wujud hubungan rapat
3.     Peluang melakukan aktiviti sendiri
4.     Peluang bt keputuasan dan merancang
5.     Cabaran sesuai dgn murid
6.     Mencabar
d)     Kebaikan
1.      Peluang latihan insentif
2.     Situasi pembelajaran menyeronokkan
3.     Pupuk saling bersaing
4.     Latih kecekapan berbahasa
5.     Kembang penguasan kemahiran bahasa
e)     Prinsip
1.      Sesuai dengan isi pelajaran
2.     Peka dgn objk permainan
3.     Memberi sumbangan dlm tahap berbahasa dan pengetahuan
4.     Perancangan rapi perlu
5.     Penerangan syarat dan peraturan
6.     Guru membimbing murid
7.     Bincang kesalahan murid
8.     Focus kpd sesuatu kemahiran
Berasaskan Situasional
a)     Berlandaskan teori bahasa structural dan behavioris
b)     Kemahiran lisan
c)     Memahami, mengingat dan menyebut sistem bunyi dan struktur yg betul
d)     Prinsip
1.      Pengajaran kem bertutur perlu pelbagai usaha yg kompleks
2.     Perlu diberi peneguhan
3.     Murid x dpt bertutur dgn lancer jika hanya mendengar
4.     Beri peluang dan ruang utk bertutur

1 comment: