BAB 6
~PENGAPLIKASIAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN BAHASA~
1.
Berpusatkan
murid
2. Bahan
3. Projek
4. Masalah
5. Aktiviti
6. Situasional/ Senario
7. Permainan
Berpusatkan Murid
a) Ciri
1.
Pilihan
murid ttg pengetahuan yg dihendaki
2. Kolaborasi dalam kalangan
murid
3. Tumpuan dalam perkembangan
pembelajaran
4. Penilaian berterusan
5. Bahan mencabar pengetahuan
sedia ada
6. Interaksi sosial
7. Akt luar
b) Tujuan
1.
Galak
penglibatan aktif
2. Tingkat kem berfikir aras
tinggi
3. Tambah keyakinan
4. Peluang penyampaian hasil
5. Galak hasil idea
6. Galak bina ilmu pengetahuan
7. Wujud suasana kerjasama
c) Peranan murid
1.
Penguasaan
isi pelajaran
2. Tanggungjwb kawalan kadar
kemajuan
3. Berdikari peroleh
pengetahuan
4. Membaiki kelemahan sendiri
5. Penguasaan konsep
pembelajaran sepanjang hayat
6. Pengaplikasian teknik
pembelajaran bahasa
d) Peranan guru
1.
Bahagi
unit kepada sub-sub pembelajaran
2. Sediakan ujian
3. Sedia bahan pembelajaran
spt modul dan buku teks
4. Rancang penggunaan CD
interaktif
5. Sedia bahan pembelajaran yg
relevan
6. Buka peluang belajar ikut
minat
7. Bimbing tentukan hala
tujuan pembelajaran
8. Memastikan murid menguasai
kemahiran
e) Ciri2 Keller Pelan
1.
Bahan
mudah akses
2. Pemilihan bahan luas
3. Kemudahan belajar supaya
murid dpt belajar sendirian atau individu
4. Mengikut kemampuan murid
5. Murid mentaksirkan pencapaian
sendiri
f) Hubungan G-M
1.
Pengajaran
terancangb
2. Bimbingan belajar cara
berkesan
3. Galakkan, peneguhan dan
pengayaan
g) Hubungan M-M
1.
Melibatkan
diri secar aktif dalam pembelajaran masteri, kadar kendiri dan akses kendiri
2. Masteri: tggjwb murid dalam
memainkan peranan yg aktif
3. Kadar kendiri: diberikan
tanggungjwb dan diharap dapat mengawal kadar kemajuan pembelajaran
4. Akses kendiri:pencarian
maklumat daripada pelbagai sumber
Berpusatkan Bahan
a) Guna bahan utk capai obj
pembelajaran
b) Komunikasi antara murid dgn
bahan
c) Sumber pembelajaran
1.
Manusia
2. Bahan bercetak
3. Bahan audio visual
4. Komputer
d) Prinsip umum
1.
Bahan
pembelajaran dijustifikasikan hubungan dengan kemampuan ingatan murid
2. Bahan pembelajaran mestilah
tekal penggunaannya
3. Bahan cukup kuantiti
e) Kriteri pemilihan bahan
1.
Sesuai
dgn akt murid
2. Ada implikasi idea yg asli
dan tersendiri
3. Bahan menarik dan berkesan
4. Bahan disediakan dalam kos
yg rendah
5. Ada implikasi nilai murni
f) Kepentingan bahan
1.
Rangsangan
dan motivasi murid
2. Pembelajaran menjadi kekal
dan tekal
3. Sedia pengalaman baharu
4. Menguatkan kefahaman murid
Berasaskan Projek
a) Pembelajaran berfokuskan
tugasan amali secara terancang dan sistematik
b) Ciri
1.
Dilaksanakan
individu/ kumpulan
2. Penilaian dr mula hingga
hasil
3. Wujud interaksi utk
bimbingan
4. Menjelaskan prosedur
lengkap
5. Wujud aktiviti pengumpulan
bahan
6. Sesuai dgn kurikulum dan
aras murid
7. Berasaskan pengetahun,
pengalaman,kemahiran dan kebolehan
c) Kepentingan
1.
Menarik
minat
2. Bantu faham dan aplikasi
3. Integrasi bidang kurikulum
4. Memenuhi keperluan murid
5. Wujud komunikasi positif
6. Bantu kuasai kemahiran
7. Galak akauntabiliti
Berasaskan Masalah
a) Murid guna masalah sebenar
yg relevan serta bermakna sebagai fokus dalam proses pengajaran berasaskan
pengalaman dan refleksi.
b) Proses penyelesaian masalah
dan membuat keputusan

1.
Pembahagian
kumpulan
2. Mengenal pasti masalah
3. Penjanaan idea
4. Isu pembelajaran
5. Pembelajaran kendiri
6. Sintesis dan aplikasi
7. Refleksi dan tindak balas

1.
Tentukan
masalah
2. Sediakan rancangan
3. Laksanalan
4. Semak hasil keputusan
c) Jenis personaliti dan
penyelesaian masalah

1.
Ekstrovet:mengambil
bahagian
2. Kepekaan deria: mengesan
sumber maklumat
3. Berfikir: membuat keputusan
4. Menimbangkan faktor
perasaan
5. Menghalimi perancangan
6. Berfokus kpd rancangan
7. Menunjukkan pengamatan

1.
Analisis
unsur kompleks
2. Penglibatan gerak kerja
kumpulan utk tangani masalah
3. Dapat maklumat baharu
daripada pembelajran kendiri
4. Guru membimbing selesai
masalah
d) Teknik Penyelesaian Masalah
1.
Pengukuhan
kem utk mempelajari sesuatu maksud, prinsip dan konsep
2. Penggunanaan maklumat dalam
pelbagai situasi
3. Peningkatan kem untk
menyampaikan hujah
4. Mengintegrasikan
pengetahuan pelajaran dalam pelbagai disiplin ilmu
5. Galak pembelajaran dlm kump
kecil
Berasaskan Aktiviti
1.
Melibatkan
gerak kerja utk mencapai sesuatu objektif pembelajaran
2. Menyuntik pengalaman
bermakna
3. Ciri
1.
Peluang
guna bahan mesra pengguna
2. Galak pembelajaran kendiri
3. Belajar ikut kemampuan
4. Diuji selepas selesai
melakukan aktivti
5. Dibenarkan sambung akt yg
belum selesai
Berasaskan Permainan
a) Gerak kerja rangsangan yg
menyeronokkan, peluang meneroka dan bina daya intelek
b) Peluang libat dlm
komunikasi
c) Ciri
1.
Peraturan
mendorong persaingan sihat
2. Wujud hubungan rapat
3. Peluang melakukan aktiviti
sendiri
4. Peluang bt keputuasan dan
merancang
5. Cabaran sesuai dgn murid
6. Mencabar
d) Kebaikan
1.
Peluang
latihan insentif
2. Situasi pembelajaran
menyeronokkan
3. Pupuk saling bersaing
4. Latih kecekapan berbahasa
5. Kembang penguasan kemahiran
bahasa
e) Prinsip
1.
Sesuai
dengan isi pelajaran
2. Peka dgn objk permainan
3. Memberi sumbangan dlm tahap
berbahasa dan pengetahuan
4. Perancangan rapi perlu
5. Penerangan syarat dan
peraturan
6. Guru membimbing murid
7. Bincang kesalahan murid
8. Focus kpd sesuatu kemahiran
Berasaskan Situasional
a) Berlandaskan teori bahasa
structural dan behavioris
b) Kemahiran lisan
c) Memahami, mengingat dan
menyebut sistem bunyi dan struktur yg betul
d) Prinsip
1.
Pengajaran
kem bertutur perlu pelbagai usaha yg kompleks
2. Perlu diberi peneguhan
3. Murid x dpt bertutur dgn
lancer jika hanya mendengar
4. Beri peluang dan ruang utk
bertutur
hai.. terima kasih di atas perkongsian ilmu ini.
ReplyDelete