BAB 2 ~TEORI
HURAIAN BAHASA~
1.
Nahu
Tradisional (dipengaruhi oleh ilmu falsafah)
2. Struktural (pengaruh
psikologi behaviorisme)
3. Transformasi Generatif
(pengaruh Kod Kognitif)
4. Teori Fungsional
Ø Deskripsi bahasa
NAHU TRADISIONAL








Analisis Bahasa
1.
berkembang
ikut logik
2. Plato bahagi golongan kata
kpd kata nama dan kata kerja
3. Mengambil kira fungsi
bahasa pada bahagian-bahagiannya
4. Pembahagian ayat: ayat
penyata, ayat tanya, ayat seru, ayat perintah
5. Bahagian ayat: subjek,
predikat, objektif, penerangan
6.
Tatabahasa merupakan satu proses pengkajian hukum-hukum dan
peraturan bahasa dengan berpandukan bahasa
Ciri yang menjelaskan konsep nahu tradisional
1.
Bukan
formal atau struktural
2. Gabungan semantik dan
tatabahasa
3. Tiada pola-pola contoh
dalam aspek sintaksis atau morfologi
4. Tidak utamakan pemilihan
dan pemeringkatan bahan pengajaran. Mudah ke susah
5. Bahasa hidup dan berubah2
6. Bahasa ialah tulisan, lisan
kurang penting
7. Bahasa bersifat
konvensional
7. Kategori bahasa berdasarkan
fungsi
a. Kategori utama (golongan
kata)
b. Kategori sampingan (kata, mod,
gender)
c. Kategori tugas (subjek,
predikat, Objek)
8. Menetapkan peraturan
penggunaan bahasa yang betul dan tepat
9. Penjana ilmu morfologi dan
pembinaan perkataan
TATABAHASA STRUKTURAL




Analisis Bahasa
1.
Kajian
ttg fonem dan morfem serta kaitan antara fonem, morfem dan ayat
2. Bahasa sebagai alat
pertuturan, bersistem, arbitari (tiada padanan fizikal) dan sebagai
perhubungan.
3. Banyak kumpul bahan
pertuturan dan pentingkan fakta yg dilihat
4. Ayat dipecahkan kepada
konstituen: perkataan, frasa, klausa, subjek, dan predikat
5. Menekankan kaedah konstituen
terdekat
-konstruk->binaan sintaksis
6. 2 jenis konstruk:
endosentrik (salah satu unsurnya boleh mewakili keseluruhan konstruk);
ekosentrik (x unsur yg mewakili keseluruhan konstruk)
TRANSFORMASI GENERATIF


Libat rumus struktur fasa, transformasi dan
fonologi






i.
Perluasan:
penambahan unsur dalam ayat baharu
ii. Pengguguran
iii. Penyusunan semula: disusun
menjd ayat gramatis




TEORI FUNGSIONAL





1.
Bahasa
mestilah standard dan diterima oleh msykt
2. Bahan2 pelajaran mestilah
dipilih, disusun dan dikawal
3. Menekankan aspek kem
mendengar, bertutur, membaca, menulis
4. Akt pembelajaran menarik
dan bermakna
5. Penyediaan rancangan kemas
dan teratur
No comments:
Post a Comment