Inilah Kehidupanku

Saturday, February 2, 2013

Nota BMM3117 ~Bab 4 Strategi, Pendekatan, Kaedah dan Teknik Pengajarab Bahasa~


BAB 4
~STRATEGI, PENDEKATAN, KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN BAHASA~
*        Strategi: cara/ langkah/ tindakan untuk mencapai objektif pembelajaran
Ø  Pertimbangan terhadap teori, pendekatan, kaedah dan teknik
Ø  Rangcangan teratur mencapai matlamat
Ø  Berpusatkan guru, murid, bahan, masalah
*        Pendekatan:arah/ hala menuju sasaran
Ø  Abstrak, cara guru mendekati murid
Ø  Induktif, deduktif, eklektik, komunikatif
*        Kaedah: perancangan atau prosedur melaksanakan sesuatu pengajaran dengan teratur, langkah yang perlu diikuti
Ø  Terdapat pemeringkatan, ada susunan
Ø  Natural, tatabahasa terjemahan. Terus, ajuk hafaz, linguistic, kod-kognitif, bahasa komuniti, oral-aural
*        Teknik: pengendalian suatu organisasi yang benar2 berlaku di dalam bilik darjah yg digunakan untuk mencapai sesuatu objektif
Ø  Lebih khusus, spesifik dan tidak terbatas penggubalannya
Ø  Berlaku dalam bilik darjah berdasarkan langkah2
STRATEGI
Berpusatkan Guru
1.      Guru mengawal
2.     Murid pasif
3.     Komunikasi sehala
4.     Fokus hafazan
5.     Tidak ambil kira ciri2 perbezaan murid
6.     Murid x kreatif
7.     Aktiviti: bercerita
Berpusatkan Murid
1.      Masa bnyk diperuntukkan utk mdan menyelesaikan masalah pembelajaran
2.     Komunikasi dua hala
3.     Kepimpinan demokratik
4.     Bebas bertanya dan kemukakan pendapat
5.     Tekan pencapaian objektif
6.     Aktiviti pembelajaran kerap
7.     Guru berpeluang berinteraksi
Berpusatkan Bahan
1.      Membantu dalam pengajaran
2.     Keperluan penguasaan penggunaan alat
3.     Bantu murid ikut pelajaran tanpa guru
4.     Peranan guru adalah dominan, murid hanya perlu beri tindak balas terhadap bahan
5.     Wujud sifat berdikari
6.     Terlatih dalam kerja berpasukan
Berpusatkan Masalah
1.      Pengenalpastian masalah, membuat dan menguji hipotesis, menilai dan membuat keputusan
2.     Bebas beri idea
3.     Penglibatan murid sepenuhnya

PENDEKATAN
Pendekatan Induktif
1.      Contoh kepada kesimpulan/ hukum
2.     Ciri
i.      Pembentukan kebiasaan
ii.     Guna pengalaman deria dapat pengetahuan
iii.    Berbentuk konkrit
iv.     Kekerapan membuat ulangan
v.      Pengajaran tatabahasa mengikut analisis struktur
vi.     Belajar di bwh bimbingan guru
vii.    Bersifat saintifik
viii.   Tekan aspek lisan
3.     Kelebihan
i.      Murid dibantu faham konsep melalui teknik penyoalan
ii.     Galak penglibatan aktif
iii.    Bimbingan guru
iv.     Penggunaan bbm secar maksimum
v.      Peluang kemukakan contoh sendiri
4.     Kelemahan
i.      Susah dapat kerjasama daripada murid
ii.     Masa terlalu lama selesai masalah
iii.    Terbeban dengan bnyk persediaan
iv.     Tidak sesuai dgn murid yg pandai
5.     Prosedur pengajaran
i.      Peringkat pendedahan
ii.     Peringkat pembentukan konsep
iii.    Membuat generalisasi
iv.     penutup
Pendekatan Deduktif
1.      Rumus kepada contoh/ umum
2.     Ciri
i.      Mementingkan pengetahuan yang diperoleh
ii.     Bersifat ideasionalisme
iii.    Isi keseluruhan kepada kompleks
iv.     Tekan aspek pemahaman
v.      Generalisasi kepada contoh
vi.     Selaras dengan linguistic tradisional dan transformasi
vii.    Utamakan aspek tulisan
3.     Kelebihan
i.      Cara mudah dan sesuai penyampaian isi
ii.     Tidak banyak persediaan
iii.    Bermanfaat kepada murid pandai
4.     Kelemahan
i.      Tidak sesuai murid lemah
ii.     Utamakan pengetahuan sedia ada
5.     Prosedur pelaksanaan
i.      Awal generalisasi
ii.     Kemukakan generalisasi
iii.    Menganalisis konsep
iv.     Membuat generalisasi
v.      penutup
Pendekatan Eklektif
1.      Gabungan induktif dan deduktif
2.     Ciri
i.      Mengajar bahasa guna pelbagai kaeda
ii.     Beri peluang kepada guru guna usaha dan kreativiti sendiri
iii.    Peluang mengajar mengikut kemampuan dan kebolehan murid
iv.     Membolehkan murid berfikir secara terus dalam bahasa yang dipelajari
v.      Guna latihan dalam pengajaran
3.     Kelebihan
i.      Sesuai guna murid pelbagai kebolehan
ii.     Peluang belajar dalam suasana yg meyakinkan
iii.    Pengambilan ciri-ciri baik daripada beberapa pendekatan
4.     Kelemahan
i.      Sukar pilih pendekatan
ii.     Latihan banyak perlu
iii.    Tidak sesuai murid yg lemah
Pendekatan Komunikatif
1.      Berpusatkan murid
2.     Prinsip: murid mengetahui dan memahami tujuan melaksanakan aktiviti tertentu dalam proses pembelajarannya
3.     Ciri
i.      Pentingkan makna, konteks dan situasi
ii.     Tumpuan kepada fungsi komunikatif
iii.    Matlamat: keupayaan berkomunikasi
iv.     Terjemahan alat
v.      Penggunaan alat sesuai dengan murid
4.     Kelebihan
i.      Boleh bertutur, mendengar, makna sosial
ii.     Faham perkara penting dalam bahasa
iii.    Bahasa dalam seluruh situasi
iv.     Pembelajaran berasaskan keperluan
v.      Dapat pilih unsur bahasa yg sesuai daripada sistem yg dipelajari berdasarkan sistem penggunaaanya
vi.     Peluang betulkan kesilapan
vii.    Yakin utk bertutur
5.     Kelemahan
i.      Sukar sediakan pelbagai akt lisan
ii.     Tidak semua murid libatkan diri
iii.    Sukar bg murid lemah
iv.     Murid blh bertutur dlm semua aspek tetapi x dpt guna bahasa yg standard
Pendekatan Tematik
*        Pengajaran bahasa mengikut tema
Pendekatan Konstruktivisme
*        Membina pengetahuan baharu melalui pengetahuan sedia ada
Pendekatan Masteri
*        Semua murid perlu menguasai hasil pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran seterusnya
Pendekatan Kontekstual
*        Menghubungkan pengetahuan yang dimiliki dgn penerapan dalam kehidupan seharian

KAEDAH
1.      Terdiri daripada beberapa langkah atau aktiviti yang mempunyai peringkat dan susunan
2.     Cara atau aturan membuat sesuatu/ hukum/ prinsip
3.     Jalan untuk mencapai tujuan
Kaedah Natural
1.      Penggunaan bahasa dalam situasi komunikatif
2.     Bahasa sebagai alat yang digunakan utk menghubungkan makna dengan mesej
3.     Ciri
i.      Penekanan kpd persembahan input pemahaman bahasa sasaran
ii.     Mirip kpd audio-linguis
iii.    Memperkembang keupayaan bahasa melalui penguasaan dan pembelajaran
iv.     Kelas diasaskan kepada tugasan
4.     Kebaikan
i.      Tidak dipaksa
ii.     Penglibatan aktif
iii.    Tidak perlu kuasai bentuk dan struktur ayat
iv.     Bergantung kpd keperluan, kemahiran bahasa dan peringkat yg diajar
Kaedah Tatabahasa Terjemahan
1.      Berfokus kpd kemahiran menulis
2.     Memahami tatabahasa sesuatu bahasa dan latih tulis bahasa dgn betul
3.     Tatabahasa formal
4.     Ciri
i.      Fokus aspek tulisan
ii.     Berteraskan pendekatan deduktif
iii.    Pengajaran berdasarkan ayat
iv.     Hafazan peratiran tatabahasa
v.      Mengekalkan bahasa pertama sbg rujukan
5.     Kebaikan
i.      Menjimatkan masa, kos
ii.     X membebankan
iii.    X latihan insentif yg lama
iv.     Boleh belajar sendiri tanpa bimbingan guru
6.     Kelemahan
i.      Sukar bt terjemahan
ii.     Persepsi salah
iii.    Anggap pembelajaran struktur bahasa tidak penting kerana menekankan aspek hafazan
Kaedah Terus
1.      Pengajaran perbualan
2.     Memperkenalkan bahasa kedua
3.     Diajar menguasai semua kemahiran
4.     Ciri
i.      Hubungan secara terus antara perkataan dengan benda
ii.     Pentingkan pengalaman sedia ada
iii.    Perasaan ingin tahu menerusi soalan yg dikemukakan
iv.     Utamakan bahasa lisan
v.      Dihubungkan terus dengan bahasa yang hendak diajar
vi.     X guna terjemahan
vii.    X diajar hukum2 bahasa
viii.   Utamakan sebutan yg btl
ix.    Latih tubo
x.     Mudah kpd abstrak
5.     Kebaikan
i.      Penglibatan secara aktif dan menyeluruh
ii.     Berkomunikasi dengan cepat dan lancer
iii.    Tekan aspek penguasaan bahasa dalam komunikasi
Kaedah Ajuk Hafaz
1.      Dilakukan secara demonstrasi dgn latih tubi
2.     Ciri
i.      Tatabahasa diajar secara menghafaz
ii.     Menggunakan beberapa ayat asas melalui ajukan
3.     Kebaikan
i.      Mudah belajar
Kaedah Linguistik
1.      Pengajaran bahasa moden secara saintifik dengan membandingkan dua bahasa
2.     Mementingkan aspek pertuturan
3.     Guna bahasa yg telah diketahui utk belajar bahasa baharu
4.     Ciri
i.      Mendahulukan bentuk daripada makna
ii.     Pentingkan pengetahuan fonetik
iii.    Mengajar sebutan bunyi yg ada persamaan dgn bunyi bahasa yg diketahui.
iv.     Pemilihan bentuk ayat adalah berdasarkan bentuk ayat yang ada dlm bhs ibunda
Kaedah Kod Kognitif
1.      Menekankan aspek bentuk dan makna menyebabkan perlu menguasai sistem bahasa yang didasarkan kepada hukum dan norma dalam tatabahasa
2.     Ciri
i.      Tekan kemahiran membaca dan menulis
ii.     Berpengetahuan dalam tatabahasa
iii.    Galak guna secara maksimum
iv.     Pengertian dan huraian perlu
v.      Guna aplikasi tatabahasa transformasi-generatif
Kaedah Bahasa Komuniti
1.      Proses interaksi dalam komuniti
2.     Ciri
i.      Pupuk semangat kekitaan
ii.     Peranan guru sbg pembimbing
Kaedah Oral-Aural
1.      Kaedah dengar-tutur
2.     Memperkembangkan semua kemahiran bahasa
3.     Keutamaan kemahiran mendengar dan bertutur
4.     Ciri
i.      Dimulakan dgn beberapa dialog tertentu
ii.     Dialog diperoleh daripada proses meniru
iii.    Berkumpulan
TEKNIK
*        alat yg digunakan untuk menyampaikan sesuatu bahan pengajaran yang te;ah dipilih
*        Tujuan: menarik minat, kekal perhatian, bangkit inkuiri
*        Jenis teknik
1.      Teknik drama:mimos, improvisasi, simulasi, pantonim, teater bercerita, mestamu, dikon, main peranan
2.     Teknik permainan bahasa
3.     Teknik latih tubi
4.     Teknik bercerita

No comments:

Post a Comment