BAB 4
~STRATEGI, PENDEKATAN, KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN
BAHASA~

Ø Pertimbangan terhadap
teori, pendekatan, kaedah dan teknik
Ø Rangcangan teratur mencapai
matlamat
Ø Berpusatkan guru, murid,
bahan, masalah

Ø Abstrak, cara guru
mendekati murid
Ø Induktif, deduktif,
eklektik, komunikatif

Ø Terdapat pemeringkatan, ada
susunan
Ø Natural, tatabahasa
terjemahan. Terus, ajuk hafaz, linguistic, kod-kognitif, bahasa komuniti,
oral-aural

Ø Lebih khusus, spesifik dan
tidak terbatas penggubalannya
Ø Berlaku dalam bilik darjah
berdasarkan langkah2
STRATEGI
Berpusatkan Guru
1.
Guru
mengawal
2. Murid pasif
3. Komunikasi sehala
4. Fokus hafazan
5. Tidak ambil kira ciri2
perbezaan murid
6. Murid x kreatif
7. Aktiviti: bercerita
Berpusatkan Murid
1.
Masa
bnyk diperuntukkan utk mdan menyelesaikan masalah pembelajaran
2. Komunikasi dua hala
3. Kepimpinan demokratik
4. Bebas bertanya dan
kemukakan pendapat
5. Tekan pencapaian objektif
6. Aktiviti pembelajaran kerap
7. Guru berpeluang
berinteraksi
Berpusatkan Bahan
1.
Membantu
dalam pengajaran
2. Keperluan penguasaan
penggunaan alat
3. Bantu murid ikut pelajaran
tanpa guru
4. Peranan guru adalah
dominan, murid hanya perlu beri tindak balas terhadap bahan
5. Wujud sifat berdikari
6. Terlatih dalam kerja
berpasukan
Berpusatkan Masalah
1.
Pengenalpastian
masalah, membuat dan menguji hipotesis, menilai dan membuat keputusan
2. Bebas beri idea
3. Penglibatan murid
sepenuhnya
PENDEKATAN
Pendekatan Induktif
1.
Contoh
kepada kesimpulan/ hukum
2. Ciri
i.
Pembentukan
kebiasaan
ii. Guna pengalaman deria dapat
pengetahuan
iii. Berbentuk konkrit
iv. Kekerapan membuat ulangan
v.
Pengajaran
tatabahasa mengikut analisis struktur
vi. Belajar di bwh bimbingan
guru
vii. Bersifat saintifik
viii. Tekan aspek lisan
3. Kelebihan
i.
Murid
dibantu faham konsep melalui teknik penyoalan
ii. Galak penglibatan aktif
iii. Bimbingan guru
iv. Penggunaan bbm secar
maksimum
v.
Peluang
kemukakan contoh sendiri
4. Kelemahan
i.
Susah
dapat kerjasama daripada murid
ii. Masa terlalu lama selesai
masalah
iii. Terbeban dengan bnyk
persediaan
iv. Tidak sesuai dgn murid yg
pandai
5. Prosedur pengajaran
i.
Peringkat
pendedahan
ii. Peringkat pembentukan
konsep
iii. Membuat generalisasi
iv. penutup
Pendekatan Deduktif
1.
Rumus
kepada contoh/ umum
2. Ciri
i.
Mementingkan
pengetahuan yang diperoleh
ii. Bersifat ideasionalisme
iii. Isi keseluruhan kepada
kompleks
iv. Tekan aspek pemahaman
v.
Generalisasi
kepada contoh
vi. Selaras dengan linguistic
tradisional dan transformasi
vii. Utamakan aspek tulisan
3. Kelebihan
i.
Cara
mudah dan sesuai penyampaian isi
ii. Tidak banyak persediaan
iii. Bermanfaat kepada murid
pandai
4. Kelemahan
i.
Tidak
sesuai murid lemah
ii. Utamakan pengetahuan sedia
ada
5. Prosedur pelaksanaan
i.
Awal
generalisasi
ii. Kemukakan generalisasi
iii. Menganalisis konsep
iv. Membuat generalisasi
v.
penutup
Pendekatan Eklektif
1.
Gabungan
induktif dan deduktif
2. Ciri
i.
Mengajar
bahasa guna pelbagai kaeda
ii. Beri peluang kepada guru
guna usaha dan kreativiti sendiri
iii. Peluang mengajar mengikut
kemampuan dan kebolehan murid
iv. Membolehkan murid berfikir
secara terus dalam bahasa yang dipelajari
v.
Guna
latihan dalam pengajaran
3. Kelebihan
i.
Sesuai
guna murid pelbagai kebolehan
ii. Peluang belajar dalam
suasana yg meyakinkan
iii. Pengambilan ciri-ciri baik
daripada beberapa pendekatan
4. Kelemahan
i.
Sukar
pilih pendekatan
ii. Latihan banyak perlu
iii. Tidak sesuai murid yg lemah
Pendekatan Komunikatif
1.
Berpusatkan
murid
2. Prinsip: murid mengetahui
dan memahami tujuan melaksanakan aktiviti tertentu dalam proses pembelajarannya
3. Ciri
i.
Pentingkan
makna, konteks dan situasi
ii. Tumpuan kepada fungsi
komunikatif
iii. Matlamat: keupayaan
berkomunikasi
iv. Terjemahan alat
v.
Penggunaan
alat sesuai dengan murid
4. Kelebihan
i.
Boleh
bertutur, mendengar, makna sosial
ii. Faham perkara penting dalam
bahasa
iii. Bahasa dalam seluruh
situasi
iv. Pembelajaran berasaskan
keperluan
v.
Dapat
pilih unsur bahasa yg sesuai daripada sistem yg dipelajari berdasarkan sistem
penggunaaanya
vi. Peluang betulkan kesilapan
vii. Yakin utk bertutur
5. Kelemahan
i.
Sukar
sediakan pelbagai akt lisan
ii. Tidak semua murid libatkan
diri
iii. Sukar bg murid lemah
iv. Murid blh bertutur dlm
semua aspek tetapi x dpt guna bahasa yg standard
Pendekatan Tematik

Pendekatan Konstruktivisme

Pendekatan Masteri

Pendekatan Kontekstual

KAEDAH
1.
Terdiri
daripada beberapa langkah atau aktiviti yang mempunyai peringkat dan susunan
2. Cara atau aturan membuat
sesuatu/ hukum/ prinsip
3. Jalan untuk mencapai tujuan
Kaedah Natural
1.
Penggunaan
bahasa dalam situasi komunikatif
2. Bahasa sebagai alat yang
digunakan utk menghubungkan makna dengan mesej
3. Ciri
i.
Penekanan
kpd persembahan input pemahaman bahasa sasaran
ii. Mirip kpd audio-linguis
iii. Memperkembang keupayaan
bahasa melalui penguasaan dan pembelajaran
iv. Kelas diasaskan kepada
tugasan
4. Kebaikan
i.
Tidak
dipaksa
ii. Penglibatan aktif
iii. Tidak perlu kuasai bentuk
dan struktur ayat
iv. Bergantung kpd keperluan,
kemahiran bahasa dan peringkat yg diajar
Kaedah Tatabahasa Terjemahan
1.
Berfokus
kpd kemahiran menulis
2. Memahami tatabahasa sesuatu
bahasa dan latih tulis bahasa dgn betul
3. Tatabahasa formal
4. Ciri
i.
Fokus
aspek tulisan
ii. Berteraskan pendekatan
deduktif
iii. Pengajaran berdasarkan ayat
iv. Hafazan peratiran
tatabahasa
v.
Mengekalkan
bahasa pertama sbg rujukan
5. Kebaikan
i.
Menjimatkan
masa, kos
ii. X membebankan
iii. X latihan insentif yg lama
iv. Boleh belajar sendiri tanpa
bimbingan guru
6. Kelemahan
i.
Sukar
bt terjemahan
ii. Persepsi salah
iii. Anggap pembelajaran
struktur bahasa tidak penting kerana menekankan aspek hafazan
Kaedah Terus
1.
Pengajaran
perbualan
2. Memperkenalkan bahasa kedua
3. Diajar menguasai semua
kemahiran
4. Ciri
i.
Hubungan
secara terus antara perkataan dengan benda
ii. Pentingkan pengalaman sedia
ada
iii. Perasaan ingin tahu
menerusi soalan yg dikemukakan
iv. Utamakan bahasa lisan
v.
Dihubungkan
terus dengan bahasa yang hendak diajar
vi. X guna terjemahan
vii. X diajar hukum2 bahasa
viii. Utamakan sebutan yg btl
ix. Latih tubo
x. Mudah kpd abstrak
5. Kebaikan
i.
Penglibatan
secara aktif dan menyeluruh
ii. Berkomunikasi dengan cepat
dan lancer
iii. Tekan aspek penguasaan
bahasa dalam komunikasi
Kaedah Ajuk Hafaz
1.
Dilakukan
secara demonstrasi dgn latih tubi
2. Ciri
i.
Tatabahasa
diajar secara menghafaz
ii. Menggunakan beberapa ayat
asas melalui ajukan
3. Kebaikan
i.
Mudah
belajar
Kaedah Linguistik
1.
Pengajaran
bahasa moden secara saintifik dengan membandingkan dua bahasa
2. Mementingkan aspek
pertuturan
3. Guna bahasa yg telah
diketahui utk belajar bahasa baharu
4. Ciri
i.
Mendahulukan
bentuk daripada makna
ii. Pentingkan pengetahuan
fonetik
iii. Mengajar sebutan bunyi yg
ada persamaan dgn bunyi bahasa yg diketahui.
iv. Pemilihan bentuk ayat
adalah berdasarkan bentuk ayat yang ada dlm bhs ibunda
Kaedah Kod Kognitif
1.
Menekankan
aspek bentuk dan makna menyebabkan perlu menguasai sistem bahasa yang
didasarkan kepada hukum dan norma dalam tatabahasa
2. Ciri
i.
Tekan
kemahiran membaca dan menulis
ii. Berpengetahuan dalam
tatabahasa
iii. Galak guna secara maksimum
iv. Pengertian dan huraian
perlu
v.
Guna
aplikasi tatabahasa transformasi-generatif
Kaedah Bahasa Komuniti
1.
Proses
interaksi dalam komuniti
2. Ciri
i.
Pupuk
semangat kekitaan
ii. Peranan guru sbg pembimbing
Kaedah Oral-Aural
1.
Kaedah
dengar-tutur
2. Memperkembangkan semua
kemahiran bahasa
3. Keutamaan kemahiran
mendengar dan bertutur
4. Ciri
i.
Dimulakan
dgn beberapa dialog tertentu
ii. Dialog diperoleh daripada
proses meniru
iii. Berkumpulan
TEKNIK



1.
Teknik
drama:mimos, improvisasi, simulasi, pantonim, teater bercerita, mestamu, dikon,
main peranan
2. Teknik permainan bahasa
3. Teknik latih tubi
4. Teknik bercerita
No comments:
Post a Comment