BAB 5
~PENGAPLIKASIAN PENDEKATAN PENGAJARAN BAHASA~
1.
Induktif
2. Deduktif
3. Eklektif
4. Komunikatif
INDUKTIF
1.
Banyak
contoh-generalisasi
2. Ciri
i.
Terdapat
struktur kognitif menggerakkan pencapahan isi utk penyusunan semula
ii.
Kebolehan
kognitif merangsang kemahiran intelektual menerusi bukti konkrit
iii.
Prosedur
pengajaran memperincikan struktur, isi dan peringkat
3. Proses Pengajaran
i.
Pembentukan
generalisasi daripada contoh
ii.
Pembentukan
alasan sesuatu analisis
iii.
Pembentukan
hukum daripada pernyataan utk mendptkan satu teori daripada sesuatu urutan
pemikiran
4. Prinsip
i.
Contoh
relevan
ii.
Bombing
bt kesimpulan
iii.
Peluang
memerhati dan menganalisis
iv.
Rancang
akt pengajaran contoh ke umum
v.
Beri
contoh2 yg khusus
vi.
Guna
BBM yg sesuai
vii.
Ajar
berpandukan urutan yg tepat
DEDUKTIF
a) Hipotesis/ andaian ke
contoh
b) Ciri
1.
Pentingkan
pengetahuan yg diperoleh
2.
Guna
perantara fikiran utk dpt ilmu
3.
Penyusunan
isi daripada keseluruhan
4.
Pembelajaran
dengan kefahaman
c) Proses Pengajaran
1.
Maklumkan
objektif
2.
Peraturan
rumus
3.
Cungkil
ciri utama dan sampingan menerusi aplikasi peraturan rumus
4.
Mendapatkan
rumus baharu disesuaikan dgn rumus yg diberi
5.
Bombing
ingat kembali
d) Prinsip
1.
Peringkat
permulaan: masalah/ hipotesis didedahkan terlebih dahulu
2.
Generalisasi
digunakan utk selesaikan masalah
3.
Proses
menyelesaikan mslh utk membuktikan generalisasi
4.
Bombing
murid selesai masalah melalui penyoalan
EKLEKTIF
a) Gabungan induktif dan
deduktif
b) Contoh->
generalisasi->contoh pengukuhan
c) Ciri
1.
X
tertumpu pd 1 pendekatan, dua hala
2.
Faham
contoh dan generalisasi
3.
Sesuai
dilaksanakan dgn beberapa kaedah
d) Proses Pengajaran
1.
Gabungan
pendekatan digunakan
2.
Guna
strategi pemusatan guru, murid, bahan, dan masalah
3.
Guna
dalam aktiviti pemulihan dan pengayaan
e) Prinsip
1.
Penggunaan
pelbagai aplikasi kaedah
2.
Usaha
dan daya kretif utk galak penakulan aras tinggi
3.
Latihan
banyak
4.
Penggunaan
bahasa secara aktif
5.
Kemahiran
kognitif disusun ikut contoh pelbagai
KOMUNIKATIF
a) Focus kpd interaksi dan
komunikasi dalam BD
b) Tujuan: penggunaan bahasa
yg btl utk aktiviti komunikasi
c) Bahasa digunakan utk tujuan
tertentu:
1.
Mendapatakan
sesuatu
2.
Kawal
tingkah laku org lain
3.
Berinteraksi
dan berhubung dgn org lain
4.
Menyampaikan
maklumat
5.
Meluahkan
perasaan
6.
Menyampaikan
maklumat
7.
Mencipta
sesuatu yg kreatif
d) Def: kemampuan penggunaan
bahasa dalam komunikasi
e) Ciri
1.
Makna
aspek terpenting
2.
Percakapan
berpusat sekitar fungsi komunikatif
3.
Belajar
bahasa membawa maksud komunikasi
4.
Latih
tubi dibenarkan tetapi x membebankan
5.
Ucapan
mesti difahami
6.
Terjemahan
digunakan
7.
Membaca
dan menulis dimulakan lebih awal
8.
Sistem
bahasa dipelajari melalui komunikasi
f) Proses Pengajaran
1.
Guru
sbg pelaksana setiap aktiviti
2.
Beri
situasi dan soalan
3.
Berbincang
bersama rakan
4.
Bertanya
dan berbincang
5.
Jalankan
wawancara di depan
6.
Beri
pandangan dan saranan
g) Prinsip
1.
Murid
tahu tujuan aktiviti bahasa
2.
Pengajaran
dalam konteks wacana
3.
Berpandukan
proses komunikasi sebenar
No comments:
Post a Comment