Inilah Kehidupanku

Saturday, February 2, 2013

Nota BMM3117 ~Bab 5 Pengaplikasian Pendekatan Pengajaran Bahasa~


BAB 5
~PENGAPLIKASIAN PENDEKATAN PENGAJARAN BAHASA~
1.      Induktif
2.     Deduktif
3.     Eklektif
4.     Komunikatif
INDUKTIF
1.      Banyak contoh-generalisasi
2.     Ciri
i.      Terdapat struktur kognitif menggerakkan pencapahan isi utk penyusunan semula
ii.     Kebolehan kognitif merangsang kemahiran intelektual menerusi bukti konkrit
iii.    Prosedur pengajaran memperincikan struktur, isi dan peringkat
3.     Proses Pengajaran
i.      Pembentukan generalisasi daripada contoh
ii.     Pembentukan alasan sesuatu analisis
iii.    Pembentukan hukum daripada pernyataan utk mendptkan satu teori daripada sesuatu urutan pemikiran
4.     Prinsip
i.      Contoh relevan
ii.     Bombing bt kesimpulan
iii.    Peluang memerhati dan menganalisis
iv.     Rancang akt pengajaran contoh ke umum
v.      Beri contoh2 yg khusus
vi.     Guna BBM yg sesuai
vii.    Ajar berpandukan urutan yg tepat
DEDUKTIF
a)     Hipotesis/ andaian ke contoh
b)     Ciri
1.      Pentingkan pengetahuan yg diperoleh
2.     Guna perantara fikiran utk dpt ilmu
3.     Penyusunan isi daripada keseluruhan
4.     Pembelajaran dengan kefahaman
c)     Proses Pengajaran
1.      Maklumkan objektif
2.     Peraturan rumus
3.     Cungkil ciri utama dan sampingan menerusi aplikasi peraturan rumus
4.     Mendapatkan rumus baharu disesuaikan dgn rumus yg diberi
5.     Bombing ingat kembali
d)     Prinsip
1.      Peringkat permulaan: masalah/ hipotesis didedahkan terlebih dahulu
2.     Generalisasi digunakan utk selesaikan masalah
3.     Proses menyelesaikan mslh utk membuktikan generalisasi
4.     Bombing murid selesai masalah melalui penyoalan
EKLEKTIF
a)     Gabungan induktif dan deduktif
b)     Contoh-> generalisasi->contoh pengukuhan
c)     Ciri
1.      X tertumpu pd 1 pendekatan, dua hala
2.     Faham contoh dan generalisasi
3.     Sesuai dilaksanakan dgn beberapa kaedah
d)     Proses Pengajaran
1.      Gabungan pendekatan digunakan
2.     Guna strategi pemusatan guru, murid, bahan, dan masalah
3.     Guna dalam aktiviti pemulihan dan pengayaan
e)     Prinsip
1.      Penggunaan pelbagai aplikasi kaedah
2.     Usaha dan daya kretif utk galak penakulan aras tinggi
3.     Latihan banyak
4.     Penggunaan bahasa secara aktif
5.     Kemahiran kognitif disusun ikut contoh pelbagai
KOMUNIKATIF
a)     Focus kpd interaksi dan komunikasi dalam BD
b)     Tujuan: penggunaan bahasa yg btl utk aktiviti komunikasi
c)     Bahasa digunakan utk tujuan tertentu:
1.      Mendapatakan sesuatu
2.     Kawal tingkah laku org lain
3.     Berinteraksi dan berhubung dgn org lain
4.     Menyampaikan maklumat
5.     Meluahkan perasaan
6.     Menyampaikan maklumat
7.     Mencipta sesuatu yg kreatif
d)     Def: kemampuan penggunaan bahasa dalam komunikasi
e)     Ciri
1.      Makna aspek terpenting
2.     Percakapan berpusat sekitar fungsi komunikatif
3.     Belajar bahasa membawa maksud komunikasi
4.     Latih tubi dibenarkan tetapi x membebankan
5.     Ucapan mesti difahami
6.     Terjemahan digunakan
7.     Membaca dan menulis dimulakan lebih awal
8.     Sistem bahasa dipelajari melalui komunikasi
f)     Proses Pengajaran
1.      Guru sbg pelaksana setiap aktiviti
2.     Beri situasi dan soalan
3.     Berbincang bersama rakan
4.     Bertanya dan berbincang
5.     Jalankan wawancara di depan
6.     Beri pandangan dan saranan
g)     Prinsip
1.      Murid tahu tujuan aktiviti bahasa
2.     Pengajaran dalam konteks wacana
3.     Berpandukan proses komunikasi sebenar

No comments:

Post a Comment