BAB 11
~PENGAPLIKASIAN
PKJR DALAM P&P BAHASA MELAYU~
1.
Pengenalan
PKJR
2. Rasional Pelaksanaan
3. Pelan Keselamatan Jalan
Raya
4. Tujuan
5. Matlamat dan Objektif
6. Tema PKJR
7. Pelaksanaan PKJR di sekolah
Pengenalan
PKJR
a) Langkah jangka masa panjang
b) Generasi mengamalkan nilai
budaya selamat, beradab, berhemah, dan berhati2
c) Menyumbang keharmonian
Rasional
Pelaksanaan
a) Kesedaran peningkatan kes
kemalangan jalan raya
b) Kerugian nyawa dang anti
rugi
Pelan
Keselamatan Jalan Raya
a) Panduan dan hala tuju
mengenai dasar, sasaran dan hala tuju
b) Menetapkan satu
perancangan menyeluruh dengan pendekatan
yang seimbang dalam melaksanakan inisiatif keselamatan jalan raya berdasarkan
konsep 4E
1.
Engineering
(kejuruteraan)
2.
Education
(pendidikan)
3.
Enforcement
(penguatkuasaan)
4.
Environment
(persekitaran)
Tujuan
a) Mendidik pemandu dan
pengguna jalan raya supaya tidak mengambil risiko di jalan raya dan
memperlengkapkan diri dgn ilmu serta kemahiran yg bersesuaian
b) Pendidikan sepanjang hayat
bermula dr sek rendah
c) Pupuk pemahaman tentang
bahaya semasa berada di jalan raya
Matlamat
dan Objektif
a) Matlamat: beri pengetahuan
dan kemahiran asas keselamatan jalan raya lahir generasi pengguna yg berhemah
b) Objektif:
1.
Tahap
1
-
Tunjuk
kesedaran keselamatan
-
Pamer
sikap positif dan bertanggungjwb
-
Faham
bahagian jalan dan persekitaran yg selamat
-
Mampu
melintas dgn selamat
2.
Tahap
2
-
Faham
konsep keselamatan jalan raya
-
Pamer
sikap positif dan tanggungjwb
-
Mampu
melintas dgn selamat faham kegunaan alat keselamatan
Tema
PKJR
1.
Sikap
dan tanggungjwb
2. Persekitaran
3. Kenal pasti bahaya
4. Melintas dengan selamat
Pelaksanaan
PKJR di sekolah
1.
Diajar
dlm mp BM
2. Seminggu sekali
3. Focus pengajaran kandungan
BM tetapi berkaitan dgn PKJR
4. Satu tema
Objektif
Pelaksanaan
1.
Aspek
BM: 75% (fu), 15% (fs)
2.
Aspek
PKJR: 15%
Elemen
Pelaksanaan
1.
Penggabungjalinan
2.
Penyerapan
Bahan
Pengajaran
1.
Modul,
buku akt, poster, VCD
Kandungan
Modul
Pemantauan
dan Bimbingan
BAB 12
~PERSEDIAAN MENGAJAR~
1.
Takrif
2.
RPT,
RPS, RPH
No comments:
Post a Comment