BAB 3 ~TEORI PEMEROLEHAN BAHASA~
1.
Behaviorisme
(Skinner)
2. Mentalis (Chomsky)
3. Interaksionalis (Halliday)
4. Kod Kognitif


1.
Mendeskripsi,
menerang dan menjelaskan fakta
2. Ramalan kejadian
3. Mengendali dan mencegah
TEORI BEHAVIORISME




1.
Proses
mekanis akibat wujud hbgn antara rangsangan dgn tindak bls
2. Gerak bls diulangi +
ganjaran/ peneguhan positif
3. Gerak bls yg sentiasa
diulangi menjadi kebiasaan

B.F. Skinner (tikus, burung)
1.
Teori
lakuan: pantulan dan operan
2. Pembelajaran berlaku jika
ada rangsangan dan tindak balas secara berulang-ulang
3. Pengukuhan: positif
(berterusan,berkala), negatif, x pengukuhan
E.L. Thorndike (kucing)
1.
Proses
pembentukan hubungan antara rangsangan
dengan tindak balas beserta kepuasan
2. Mengemukakan beberapa hukum
pembelajaran
a. Hukum Kesediaan: kognitif,
afektif, psikomotor
b. Hukum Latihan: R-G menjd
kukuh dgn adanya pengulangan dan latihan
c. Hukum Kesan: keseronokkan
menjd berulang
3. Implikasi
a. Beri contoh sesuai utk
jelaskan konsep
b. Tugasan sesuai supaya wujud
kelangsungan
c. Bahan pembelajaran perlu
disusun
Ivan Pavlov (anjing)
1.
Membabitkan
rangsangan terlazim
Aplikasi/ Implikasi
1.
Fokus
kpd pengukuhan, pengukuhan berjadual, pembentukan, penghapusan dan modifikasi
tingkah laku
2. Cara pembelajaran bahasa
berlaku apabila rangsangan tidak terlazim dikaitkan dgn rangsangan terlazim
3. Latihan yang cukup
4. Berkaitan dengan
pengetahuan sedia ada
5. Guna peneguhan, prinsip
penghapusan
TEORI KOD KOGNITIF



Jean Piaget
1.
Menggambarkan
proses perkembangan intelektual berbahasa
bermula daripada usia bayi lagi
2. Fungsi:
a. Proses mendalam ttg cara
berlakunya perkembangan kognitif iaitu asimilasi, akomodasi dan ekuilibrium
b. Cara pembentukan
pengetahuan bahasa
c. Tahap perkembangan
intelektual bahasa
3. 6 prinsip teori
perkembangan bahasa
i.
Teori
ini menjelaskan mekanisme perkembangan individu
ii. Tiada pengaruh genetic
tetapi proses interaksi antara organisma dgn persekitaran
iii. Kecerdasan berbahasa ialah
proses adaptasi, pembentukan struktur
kognitif diperlukan dalam penyesuaian dgn persekitaran
iv. Perkembangan intelektual
dinilai berdasarkan kemampuan berfikir secara operasi formal
v.
Menghasilkan
struktur kognitif yg kuat
vi. Faktor
pengaruh:persekitaran, kematangan, sosial, ekuilibrium
4. 4 tahap perkembangan
kognitif
a. Tahap sensori motor: meniru
percakapan
b. Tahap praoperasi:
pengalaman konkrit
c. Tahap operasi konkrit:
memahami operasi logic dengan bantuan bahan konkrit
d. Operasi formal: mampu
berkata2 ttg sesuatu yg abstrak
Max Werthrimer
1.
Hukum
Kedekatan
2. Hukum Ketertutupan
3. Hukum Kesamaan
Wolfgang Kohler
1.
Pembelajaran
celik akal-pengalaman AhHa!
2. Keupayaan menyelesaikan
masalah apabila dapat melihat perkaitan antara rangsangan yang ada dalam
persekitaran
Kurt Koffka
1.
Penyampaian
yang sistematik
2. Proses ingatan merupakan 1
pengalaman yg meninggalkan kesan pada otak
3. Perjalanan masa berpengaruh
terhadap proses ingatan
Jarome Brunner
1.
4
tema pendidikan
a. Pentingnya pengertian ttg
struktur pengetahuan
b. Kesediaan belajar
c. Menekankan nilai intuisi
d. Motovasi dan keinginan
belajar
2. Tahap memperoleh pengalaman
baharu
a. Informasi: dapat pengalaman
atau pengetahuan baharu
b. Transformasi: memahami,
mencerna dan menganalisis
c. Penilaian: benar/ tidak
Robert M. Gagne
1.
Kategori
pembelajaran: informasi verbal, kemahiran intelektual, perilaku dan strategi
kognitif
2. 9 tahap pengolahan kognitif
i.
Bangkit
perhatian
ii. Nyatakan tujuan
pembelajaran
iii. Kaitkan dengan pengetahuan
sedia ada
iv. Sampaikan isi pelajaran
v.
Bombing
pembelajaran
vi. Uji penguasaan
vii. Beri maklum balas
viii. Talsir pencapaian
pembelajaran
ix. Tingkat ingatan dan
pemindahan pembelajaran
3.
Hierarki
Pembelajaran Gagne
1.
Isyarat
2. Gerak balas
3. Rangkaian motor
4. Bahasa
5. Diskriminasi
6. Konsep
7. Prinsip
8. Penyelesaian masalah
Ausubel
1.
Murid
memperoleh pengetahuan bahasa melalui penerimaan dan bukan penemuan
2.
Proses
pembelajaran bermakna dan pembelajaran verbal
Ciri
1.
Bahasa
dihasilkan melalui proses mental
2.
Merumuskan
bahasa berdasarkan keupayaan semula jadi yang berlaku secara biologi
3.
Perkembangan
bahasa mengikut aspek yang dikuasai
4.
Penguasan
bahasa berdasarkan logic dan boleh difahami
5.
Pembelajaran
bahasa tudak melalui kebiasaan, ulangan dan latih tubi
6.
Pembelajaran
melalui proses dalaman
7.
Ungkapan
yang hendak diucapkan perlu difikirkan terlebih dahulu
Implikasi
1.
Isi
kandungan mengikut perkembangan kognitif
2.
Guru
sebagai fasilitator
TEORI MENTALIS
1.
Mengutamakan
proses berfikir
2. Perkembangan bahasa
mengikut tahap umur
3. Kemahiran tulisan dan
bacaan diutamakan
4. Mengutamakan penyampaian
makna
5. Tatabahasa diajar secara
formal melalui kaedah deduktif
6. Manusia dilahirkan bersama
Peranti Pemerolehan Bahasa (Language Acquisition Device)- kebolehan menguasai
bahasa secara semula jadi
7. Kanak2 menguasai kemahiran
memahami terlebih dahulu sebelum belajar bertutur
8. Menekankan kepada 3 perkara
utama
a. Proses perkembangan
pemikiran kanak2: diajar secara berperingkat2
b. Pembelajaran mengikut kadar
kendiri
c. Berpusatkan murid
TEORI INTERAKSIONALIS
1.
Pemerolehan
bahasa melalui interaksi
2. Persekitaran luaran dan
faktor bawaan swmula jadi
3. Ciri-ciri penguasan bahasa
1.
Menguasai
bahasa kerana ingin memenuhi keperluan utk berinteraksi
2. Menguasai fungsi
informative selepas fungsi ujaran bahasa
3. Berupaya menyatakan satu2
fungsi
4. Dibantu menguasai bahasa
5. Penyampaian makna
diutamakan
No comments:
Post a Comment